Kan inte återinstallera QGYF-plugin

Home Forum QGYF användarforum Buggar Kan inte återinstallera QGYF-plugin

Visar 3 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #2912
      MariaThyr
      Deltagare

      QGYF fungerade inte som det skulle, jag lyckades inte ändra, tömma eller bekräfta databasen från tidigare projekt och därmed inte heller komma vidare. Hjälpte inte att installera senaste uppdateringen. När jag då avinstallerade och försökte installera på nytt funkar inte det heller. Jag får detta felmeddelande ”Kunde inte ladda plugin ’QGYF’ på grund av ett fel vid anrop med classFactory()metoden.”
      /Maria Thyr

    • #2913
      Elena Marchenko
      Keymaster

      Hej Maria!

      Tack för ditt inlägg! Kan du vänligen komplettera det med att klistra in hela Python felmeddelandet som du får när du testar att starta pluginen.

      Utifrån den son du har beskrivit, kan man säga att din databas verkar vara trasig. Det finns ett annat inlägg här på forumet som kanske beskriver liknande problem.
      https://www.cocity.se/forums/topic/felmeddelande-om-krav-pa-koordinatsystem-vid-uppstart/
      Om din databas inte innehåller viktig information, kan du testa att ta bort democh låta pluginen skapa en databas på nytt.

      Vi kommer att undersöka problemet djupare så alla detaljer om din databas, Python felet och förhållanden när du började få felet kan vara värdefulla.

    • #2915
      MariaThyr
      Deltagare

      Hej! Tack för svaret, det andra inlägget lät väldigt mycket som problemet jag också haft. Men nu har jag testat att ta bort qgyf.sqlite-filerna manuellt och kan fortfarande inte vare sig välja Aktiv databas eller klicka Töm databas utan får fortfarande felmeddelande:

      File ”C:/Users/txma/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\ui\settings.py”, line 35, in
      self.clearDatabaseButton.clicked.connect(lambda : self.clearDataBase(dockwidget))
      File ”C:/Users/txma/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\ui\settings.py”, line 47, in clearDataBase
      self.db.clear()
      File ”C:/Users/txma/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\lib\db.py”, line 214, in clear
      cur.execute(”DELETE FROM ” + table)
      sqlite3.OperationalError: no such table: point_object

    • #2960
      Elena Marchenko
      Keymaster

      Hej Maria!
      Ber om ursäkt för dröjt svar. Om din fråga fortfarande är aktuell, hät kommer våra funderingar.

      Jag är lite förvirrad av den som du skriver. Kan det hända att du har raderat tabellerna från databasen men haft kvar själva databasfil, dvs qgyf.sqlite? För att få verktyget fungera vi behöver ta bort själva filen qgyf.sqlite. I så fall dialogen med inställningar kommer visa ett tomt rad för ”Aktiv databas”, och knappen ”Töm databas” ska vara inaktiv. Det betyder att det inte finns någon kännd databas för verktyget att hantera.

      En ny databas kommer skapas automatiskt när du trycker på knappen ”Ladda databas” (den första i verktygs menun). Den här knappen laddar en kännd databas om det finns definierad i installninar eller skapar och laddar en helt ny databas om ingen ’Aktiv databas’ finns definierad.

      Skriv vänligen om det hjälper att lösa ditt problem eller inte.

Visar 3 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.