felmeddelande om krav på koordinatsystem vid uppstart

Home Forum QGYF användarforum Buggar felmeddelande om krav på koordinatsystem vid uppstart

Visar 5 svarstrådar
  • Författare
    Inlägg
    • #2709
      iser7562
      Deltagare

      Hej!
      Jag har lekt runt lite i QGIS för att lära mig och testa på ett projekt. Under arbetets gång har jag fått börja om många gånger till följd av python-felmeddelanden men nu tycks jag ha hamnat i en negativ loop. Jag har till och med avinstallerat och installerat igen men men nu fungerar det inte alls. Jag fastnar i att jag inte kan ange koordinatsystem när jag startar ett nytt projekt utan jag får följande python-meddelande.

      Pythonfel: Ett fel har inträffat vid Pythonexekvering: Se meddelandelogg (Pythonfel) för fler detaljer.

      File ”C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\qgyf.py”, line 517, in openSettingsDialog
      self.settings = SettingsDialog(self.dockwidget, self.gyfModel, self.plugin_dir, None, self)
      File ”C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\ui\settings.py”, line 28, in __init__
      self.populate()
      File ”C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\ui\settings.py”, line 92, in populate
      self.setDatabase(activeIndex)
      File ”C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\ui\settings.py”, line 70, in setDatabase
      crs_id = self.getCRS(self.proj.readEntry(”QGYF”, ”activeDataBase”)[0])
      File ”C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\ui\settings.py”, line 126, in getCRS
      cur.execute(’SELECT srid FROM geometry_columns;’)
      sqlite3.OperationalError: no such table: geometry_columns

    • #2710
      iser7562
      Deltagare

      Nu kan jag inte heller installera qgyf utan att få felmeddelande.

      Kunde inte ladda plugin ’QGYF’ på grund av ett fel vid anrop med classFactory() metoden

      sqlite3.OperationalError: no such table: gyf_qgroup
      Traceback (most recent call last):
      File ”C:/PROGRA~1/QGIS3~1.16/apps/qgis-ltr/./python\qgis\utils.py”, line 334, in _startPlugin
      plugins[packageName] = package.classFactory(iface)
      File ”C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\__init__.py”, line 35, in classFactory
      return QGYF(iface)
      File ”C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\qgyf.py”, line 95, in __init__
      self.gyfModel = self.switch.defineGYF()
      File ”C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\lib\set_gyf.py”, line 51, in defineGYF
      QualityTable().init(gyf_model)
      File ”C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins\QGYF\lib\gyf_tables.py”, line 24, in init
      cur.execute(”SELECT id FROM gyf_qgroup”)
      sqlite3.OperationalError: no such table: gyf_qgroup

      Python version: 3.7.0 (v3.7.0:1bf9cc5093, Jun 27 2018, 04:59:51) [MSC v.1914 64 bit (AMD64)]
      QGIS version: 3.16.4-Hannover Hannover, 654e76b3cb

      Python sökväg:
      C:/PROGRA~1/QGIS3~1.16/apps/qgis-ltr/./python
      C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python
      C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python/plugins
      C:/PROGRA~1/QGIS3~1.16/apps/qgis-ltr/./python/plugins
      C:\PROGRA~1\QGIS3~1.16\apps\Python37
      C:\PROGRA~1\QGIS3~1.16\apps\Python37\Scripts
      C:\Program Files\QGIS 3.16\bin\python37.zip
      C:\PROGRA~1\QGIS3~1.16\apps\Python37\DLLs
      C:\PROGRA~1\QGIS3~1.16\apps\Python37\lib
      C:\Program Files\QGIS 3.16\bin
      C:\PROGRA~1\QGIS3~1.16\apps\Python37\lib\site-packages
      C:\PROGRA~1\QGIS3~1.16\apps\Python37\lib\site-packages\win32
      C:\PROGRA~1\QGIS3~1.16\apps\Python37\lib\site-packages\win32\lib
      C:\PROGRA~1\QGIS3~1.16\apps\Python37\lib\site-packages\Pythonwin
      C:/Users/isaeri/AppData/Roaming/QGIS/QGIS3\profiles\default/python
      C:\Users\isaeri\AppData\Roaming\QGIS\QGIS3\profiles\default\python\plugins\DigitizingTools\tools
      C:\Users\isaeri\AppData\Roaming\QGIS\QGIS3\profiles\default\python\plugins\DigitizingTools
      C:\Users\isaeri\AppData\Roaming\QGIS\QGIS3\profiles\default\python\plugins\QGYF\ui
      C:\Program Files\QGIS 3.4\apps\qgis\python
      C:/Users/isaeri/Desktop/GIS/rindohamn4
      C:\Program Files\QGIS 3.4\apps\qgis\python
      C:\Program Files\QGIS 3.4\apps\qgis\python

    • #2711
      Elena Marchenko
      Keymaster

      Hej!

      Och tack att du hör av dig med denna bugg!
      Det ser ut att något gick fel med en SQLite databas som används av pluginen. Det saknar en rätt struktur och pluginen klagar på den när det försöker att prata med olika delar av databasen. Det även förklarar varför uppdateringen av pluginen inte löser problemet för att den trasiga databasen finns kvar och pluginen försätter försöka komminucera med den.

      Just nu kan jag inte svara varför något gick fel. Men vi kan påbörja en buggsök med att du tar bort den trasiga db manuellt. Det gör att pluginen kommer tvingas att skapa databasen på nytt när du sätter inställningar och klickar på ”Ladda databas”. Och det förhoppningsvis kmmer inte vara trasig.

      DB som QGYF änvänder brukar ligga under:
      "C:\Users\[Ditt användarnamn]\AppData\Roaming\QGYF"
      om du inte aktivt har valt en annan mapp.

      Hör gärna av dig hur det går! Vi behöver förstå anledningen till att db blev trasig.

    • #2713
      iser7562
      Deltagare

      Det fungerade efter lite krånglande med att hitta filen som skulle bort. Nu har jag lyckats komma igång igen. Vet dock inte vad det var som orsakade felet från början men jag fortsätter testa. Tack för hjälpen!

    • #2714
      Elena Marchenko
      Keymaster

      Vad bra att du har kommit igång igen! Jag har glömt att skriva att namn på db (=filen som skulle bort) är qgyf.sqlite om du använder de defaulta inställningarna.

      Om felet kommer upp igen, blir jag tacksam om du rapporterar detta och även försöker beskriva vad du har gjort innan det komer upp. Vi kommer att hitta det.

      Lycka till med dina GYF beräkningar!

    • #2897
      Vania Gardell
      Keymaster

      Hej!
      En möjlig orsak till det första felmeddelandet kan vara att GIS-programmets förvalda koordinatsystem inte stämde överens med det koordinatsystem som väljs i databasen. Om den första buggen dyker upp igen, kontrollera att dem båda stämmer överens med varandra genom att kolla på det förvalda koordinatsystem nere i högra hörnet innan du väljer koordinatsystem till databasen.

      /Vania

Visar 5 svarstrådar
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.