Gröna spår gör skillnad
Norrköpings spårvagn. Bild: ArildV/Wikimediacommons
Forskning visar att grön spårvägsinfrastruktur kan bidra med viktiga ekosystemtjänster i städer, från bullerdämpning och bättre dagvattenhantering till svalare mikroklimat och högre biologisk mångfald. Särskilt grönspår (vegetation på eller intill spåret) pekas ut som en lovande åtgärd för att kombinera hållbar mobilitet med grönare stadsmiljöer.
Samtidigt konstaterar forskarna att den samlade arealen grönspår i europeiska städer fortfarande är låg. För att få tydliga effekter på människors komfort och stadsnaturen behöver andelen gröna spår öka. Kostnader för anläggning och framför allt drift (bevattning, skötsel) har varit ett hinder, men studier visar att lågvårdande lösningar – torktåliga arter eller naturlig succession – kan sänka livscykelkostnaderna och samtidigt vara socialt accepterade.
Därför är grönspår intressant för städer:
- Mindre buller och visuell barriär mot trafikstörningar
- Bättre dagvattenupptag och minskad belastning på ledningsnät
- Svalare mikroklimat under varmare perioder
- Fler livsmiljöer för växter och pollinatörer
- Hög acceptans hos boende när vegetationstäckningen är god
l
C/O Citys medlem Norrköpings kommun har spårvagnstrafik där delar av sträckningen har gräs vid spåret. Det visar hur städer kan integrera grön infrastruktur i befintliga kollektivtrafiksystem och samtidigt stärka trivsel och ekosystemtjänster.